Specjalność: Terapia zajęciowa
OPIS I PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Terapia zajęciowa to dziedzina, która zajmuje się wykorzystywaniem zajęć i aktywności jako narzędzi do poprawy funkcjonowania osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, takimi jak niepełnosprawność fizyczna, umysłowa, sensoryczna czy też z zaburzeniami emocjonalnymi. Celem terapii zajęciowej jest pomoc w rozwijaniu umiejętności, które pozwolą na jak największą niezależność i jak najlepsze funkcjonowanie w codziennym życiu. Terapeuci zajęciowi pracują z pacjentami na różnych poziomach, od dzieci do osób starszych, aby pomóc im w rozwijaniu umiejętności, takich jak: motoryka mała i duża, koordynacja ruchów, percepcja, komunikacja, samodzielność, radzenie sobie z trudnościami, czy też rozwijanie zainteresowań. Terapia zajęciowa może być stosowana w różnych miejscach, takich jak szkoły, ośrodki rehabilitacyjne czy domy opieki. Terapeuci zajęciowi pracują zarówno z pacjentami indywidualnymi jak i grupami pacjentów. Terapia zajęciowa jest ważna, ponieważ pozwala na rozwijanie umiejętności, które pozwolą na jak największą niezależność i prawidłowe funkcjonowanie w codziennym życiu. Jeśli w przyszłości chciałbyś pomagać innym w zwiększeniu ich poczucia własnej wartości, rozwijaniu zainteresowań i pasji oraz radzeniu sobie z trudnościami – wybierz tę specjalność.
Absolwent studiów Bezpieczeństwo zdrowotne na specjalności Terapia zajęciowa jest przygotowany do pracy:
- w warsztatach terapii zajęciowej,
- w domach pomocy społecznej,
- w placówkach rehabilitacyjnych,
- w domach opieki nad osobami starszymi,
- w szpitalach i pensjonatach,
- w zakładach karnych,
- w centrach opieki nad dzieckiem i ośrodkach opiekuńczo – terapeutycznych,
w organizacjach pozarządowych prowadzących terapię zajęciową
PROFIL ABSOLWENTA
Podejmując studia na specjalności Terapia zajęciowa student zdobędzie:
- wiedzę w zakresie antropologicznych podstaw nauk o zdrowiu, fizjologii i anatomii człowieka oraz miejsca terapii zajęciowej w ramach organizacji polskiego systemu ochrony zdrowia,
- wiedzę o formach, metodach terapii dzieci i starszych oraz uaktywniających pacjentów z ograniczeniami sprawnościowo-ruchowymi i tych wykluczonych społecznie,
- wiedzę z zakresu teorii opieki i wychowania dzieci i młodzieży, osób niepełnosprawnych oraz osób w starszym wieku, uwzględniając modele, funkcje, formy i metody realizacji ćwiczeń,
- wiedzę w zakresie terapii zajęciowej: kinezjologii, kinezyterapii, arteterapii, w tym muzykoterapii,
- wiedzę z zakresu uwarunkowań, celów i problemów współpracy pomiędzy terapeutą a pacjentem, dotyczące leczenia różnorodnych zaburzeń na tle psychicznym i fizycznym, trudności emocjonalnych, zaburzeń i problemów zachowań oraz z pacjentami z ograniczeniami sprawnościowymi/ruchowymi, w szczególności osób niepełnosprawnych,
- wiedzę z zakresu oddziaływania arteterapeutycznego w ramach działań wychowawczo-rozwojowych i terapeutycznych,
- umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w działalności zawodowej związanej z terapią zajęciową,
- umiejętność przygotowania modelu postępowania arteterapeutycznego, doboru materiału i techniki biblioterapeutycznej, muzykoterapeutycznej i kinezyterapeutycznej do odpowiedniej grupy wiekowej oraz stanu,
- umiejętność dostosowania terapii do specyficznych potrzeb pacjenta (wieku, sprawności psychofizycznej), będzie potrafił analizować jego mocne strony i wyzwania z jakimi się zmaga, i na tej podstawie tworzyć indywidualny (w szczególności dla osób niepełnosprawnych) lub grupowy plan zajęć, angażując uczestników w różnego rodzaju pracę, naukę lub rozrywkę,
- umiejętność diagnozowania, przeprowadzenia i dostosowania działania profilaktycznego i edukacyjnego do indywidualnych potrzeb, w zakresie terapii zajęciowej, arteterapii, muzykoterapii, kinezjologii i kinezyterapii.
WYBRANE PRZEDMIOTY na specjalności TERAPIA ZAJĘCIOWA
- Wprowadzenie do terapii zajęciowej
- Kinezjologia i kinezyterapia
- Terapia zajęciowa osób niepełnosprawnych
- Terapia zajęciowa dzieci
- Terapie wykluczonych społecznie
- Anatomia i fizjologia człowieka
AKTUALNOŚCI Z POZNANIA: