Kierunek dostępny też na wydziale: GDAŃSK, GLIWICE, BARTOSZYCE

Specjalność: Pedagogika opiekuńczo – wychowawcza i socjoterapia

STUDIA I STOPNIA

OPIS I PERSPEKTYWY ZAWODOWE

Zdobądź dwie kwalifikacje zawodowe! Poszerz swoje możliwości na rynku pracy!

Chcesz pracować z dziećmi i młodzieżą, prowadzić grupową terapię, której celem jest udzielania dzieciom i nastolatkom wsparcia w przełamywaniu problemów w ich funkcjonowaniu społecznym? Zdecyduj się na studiowanie tej specjalności.

Zdobądź wiedzę z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej z dziećmi młodzieżą w placówce oświatowej, organizacji działań pomocowych w ramach systemu opieki oraz wsparcia społecznego jednostkom i grupom (rodzinom) w realizacji ich funkcji opiekuńczo-wychowawczych. Uzyskaj umiejętności z zakresu diagnozowania specyficznych problemów opiekuńczo-wychowawczych w środowisku szkolnym i rodzinnym. Nauczysz się umiejętności projektowania i animacji działań opiekuńczo-wychowawczych w różnych środowiskach, realizacji programów pomocowych oferowanych przez instytucje samorządowe, rządowe i pozarządowe. Poszerz swoje kompetencje społeczne w obszarach komunikacji interpersonalnej i profesjonalnej współpracy ze specjalistami z zakresu pracy opiekuńczo-wychowawczej, aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach
i instytucjach realizujących działania opiekuńczo-wychowawcze.

Uzyskaj przygotowanie do prowadzenia grup socjoterapeutycznych z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami zachowania
i problemami emocjonalnymi, po wydarzeniach traumatycznych, z deficytami rozwojowymi w zakresie umiejętności interpersonalnych i inteligencji emocjonalnej, z niskim poziomem umiejętności społecznych. Nauczysz się tego, jak wykorzystać proces grupowy do udzielenia pomocy takim dzieciom.

Zdobądź kwalifikacje zawodowe opiekuna-wychowawcy i socjoterapeuty (kod: 531107 i 235202, zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności opracowaną przez MPRiPS) i otrzymaj przygotowanie zawodowe w zakresie pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjoterapii:

-w placówkach i instytucjach tworzących system oświaty (pedagog szkolny, świetlica szkolna, internat, bursa,
zespół zajęć pozalekcyjnych itp.),

-w instytucjach i placówkach opiekuńczo-wychowawczych typu socjalizacyjnego, interwencyjnego, rodzinnego
i wielofunkcyjnego (wychowawca w domu dziecka, domu małego dziecka, w pogotowiu opiekuńczym, w pogotowiu rodzinnym, itp.; Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 14 lutego 2005 w sprawie placówek opiekuńczo-wychowawczych Dz. U. z dnia 4 marca 2005 r., Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, Dz.U.2011.147.887);

-w placówkach wychowania pozaszkolnego, centrach edukacji i kultury dla dzieci i młodzieży (wychowawca w świetlicy środowiskowej, socjoterapeutycznej, ogniskach wychowawczych, placówkach TPD itp.);

-w instytucjach i placówkach systemu pomocy społecznej (doradca- konsultant w poradni psychologiczno-pedagogicznej, ośrodku adopcyjno-opiekuńczym, centrach pomocy rodzinie, ośrodek pomocy społecznej, dom pomocy społecznej, placówki specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, ośrodki wsparcia, ośrodek interwencji kryzysowej, placówki zajmujące się opieką nad osobami w wieku podeszłym);

-w organizacjach pożytku publicznego oraz w warsztatach terapii zajęciowych.

PROFIL ABSOLWENTA

Absolwent kierunku Pedagogika o specjalności pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i socjoterapia na studiach
I stopnia dysponuje ogólnopedagogiczną, psychologiczną i socjologiczną wiedzą niezbędną do zrozumienia pracy opiekuńczo-wychowawczej i procesu socjoterapeutycznego. Posiada umiejętności w zakresie diagnozowania potrzeb dziecka, planowania i realizacji działań opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych. Absolwent posiada rozwinięte kompetencje społeczne, jest świadomy etycznego wymiaru pracy z dziećmi i młodzieżą, jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w działalności opiekuńczo-wychowawczej i socjoterapeutycznej, współpracy z innymi specjalistami.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. Nr 2017, poz. 1575) absolwent uzyskuje przygotowanie pedagogiczne i posiada kwalifikacje
do podjęcia pracy w placówkach i instytucjach tworzących system oświaty.

WYBRANE PRZEDMIOTY na specjalności PEDAGOGIKA OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZA
I SOCJOTERAPIA

  • Pedagogika opiekuńcza
  • Postawy socjoterapii
  • Metodyka pracy socjoterapeuty
  • Metodyka pracy opiekuńczo-wychowawczej
  • Diagnoza w pracy opiekuńczo-wychowawczej i socjoterapii

Przedmioty międzykierunkowe

Już od drugiego semestru w planie studiów uwzględniony jest blok przedmiotów międzykierunkowych (do wyboru).
Pod poniższym linkiem znajduje się aktualne zestawienie wszystkich dostępnych przedmiotów:

PRZEDMIOTY MIĘDZYKIERUNKOWEplik PDF
ZOBACZ TAKŻE:

AKTUALNOŚCI Z POZNANIA:

INTERESUJE CIĘ TA TEMATYKA?

Podaj swój mail, abyśmy od czasu do czasu mogli informować Cię o wydarzeniach, ciekawostkach, promocjach, ofertach staży czy propozycjach pracy:

Nasi Partnerzy