Specjalność: Zarządzanie bezpieczeństwem publicznym
OPIS I PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Zarządzanie bezpieczeństwem publicznym jest dziedziną bezpieczeństwa, której celem jest stworzenie strategii działania w określonych sytuacjach i przestrzeganie reguł oraz zasad związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa obywatelom państwa.
Działania służb zaangażowanych w zarządzanie bezpieczeństwem publicznym służą identyfikacji, ocenie i zarządzaniu ryzykiem. Celem zarządzania bezpieczeństwem publicznym jest podniesienie jakości, poprawa procesów, praktyk i procedur związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa. Jeśli masz zdolności przywódcze i dobrze czujesz się w roli lidera, a dodatkowo interesuje Cię sektor bezpieczeństwa publicznego – to ta specjalność jest właśnie dla Ciebie. Na studiach uzyskasz wiedzę i umiejętności w zakresie zarządzania bezpieczeństwem w służbach zajmujących się trudnościami pojawiającymi się w sferze publicznej, sytuacjami kryzysowymi, ochroną terytorialną, zdrowia oraz przeciwpożarową, przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych, nadzorem nad ratownictwem górskim, morskim, wodnym czy powietrznym. Dodatkowo zdobędziesz kompetencje menedżerskie w zakresie zarządzania bezpieczeństwem publicznym w różnych sektorach działalności i na różnych poziomach zarządzania.
Absolwent studiów Bezpieczeństwo publiczne na specjalności Zarządzanie bezpieczeństwem publicznym jest przygotowany do pracy:
- na stanowisku specjalisty ds. bezpieczeństwa w administracji publicznej na poziomie rządowym (MSWiA, MON, ABW, BOR), wojewódzkim oraz samorządowym, a także w rządowych i samorządowych instytucjach zarządzania kryzysowego i ochrony mienia i ludności,
- na stanowisku specjalisty ds. bezpieczeństwa w cywilnych służbach w Komendzie Straży Granicznej, w Komendzie Policji, w Komendzie Państwowej Straży Pożarnej,
- na stanowisku menedżerskim w strukturach bezpieczeństwa publicznego (wydział Zarządzania Kryzysowego),
- na stanowisku eksperta i doradcy podmiotów gospodarczych z zakresu bezpieczeństwa publicznego,
- na stanowisku związanym z kierowaniem zespołem pracowników w firmach prywatnych, instytucjach oraz organach samorządowych zajmujących się organizowaniem, zabezpieczaniem oraz edukowaniem w zakresie bezpieczeństwa publicznego,
- na stanowisku menedżera bezpieczeństwa bądź specjalisty ds. bezpieczeństwa.
Podejmując studia na specjalności Zarządzanie bezpieczeństwem publicznym student zdobędzie:
- wiedzę z zakresu teorii organizacji i zarządzania,
- wiedzę na temat genezy nauk o zarządzaniu i ich rozwój w kontekście rozwoju gospodarczego,
- wiedzę z zakresu zasad budowania efektywnego zespołu oraz prawidłowego pełnienia roli menedżera – lidera,
- wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań w zakresie zarządzania w bezpieczeństwie publicznym, a w szczególności o problemach badawczych, metodach, technikach i narzędziach badawczych,
- wiedzę o metodyce wykonywania typowych zadań, normach, procedurach stosowanych w zarządzaniu, szczególnie z zakresu kompetencji kierowniczych, mentoringu, procesów kadrowych oraz modeli przywództwa
- wiedzę o uwarunkowaniach kreatywności pracowników oraz metodach badania potencjału pracowników, uwzględniając procesy kadrowe, zarządzania zmianą i elementy zachowań organizacyjnych,
- wiedzę o uwarunkowaniach (zwłaszcza psychologicznych) relacji w zakładzie pracy i organizacji, z uwzględnieniem psychologii pracy i zachowań pracowniczych,
- wiedzę na temat ogólnych zasad tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw i innych podmiotów w zakresie realizowanych przez nie zadań, uwzględniając uwarunkowania finansowe i gospodarcze, politykę kadrową, rolę kierownika-lidera, elementy zarządzania strategicznego i zarządzania projektami,
- wiedzę z zakresu podstawowych zasad zarządzania i kierowania ludźmi w konkretnych uwarunkowaniach organizacyjnych oraz środowiskowych,
- wiedzę na temat elementów zarządzania strategicznego w konkretnych warunkach rynkowych, gospodarczych, środowiskowych i zawodowych,
- umiejętność wykorzystania kompetencji kierowniczych, przywódczych i mentorskich w różnorodnych sytuacjach zawodowych, także konfliktowych i kryzysowych oraz przewidywania ich skutków szczególnie w aspekcie psychologicznym w odniesieniu do kierowanie zespołem pracowniczym i zarządzaniem zmianą,
- umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy do skutecznego kierowania zespołem oraz zwiększania potencjału własnego, a także innych osób w środowisku pracy, wykorzystując umiejętności z zakresu psychologii biznesu, pracy i organizacji, zarządzania projektami,
- umiejętność asystowania i pomagania we wszystkich działaniach związanych z różnymi stanowiskami związanymi z zarządzaniem bezpieczeństwem publicznym.
WYBRANE PRZEDMIOTY na specjalności Zarządzanie bezpieczeństwem publicznym
- Przywództwo w zarządzaniu
- Zarządzanie jakością
- Zachowania organizacyjne
- Zarządzanie strategiczne
- Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Przywództwo w zarządzaniu
AKTUALNOŚCI Z JAWORZNA: